Kesäkurssi 2024

Kesäkurssi elokuussa pe 2.8 - su 4.8 Klo 10:00-16:00

Kurssin kuvaus

Sisältö ja tavoite:

Kurssilla voit kokeilla vapaata värimaalausta nauttien kesän kirkkaista väreistä. Tyylipuhdas värimaalaus antaa ilmaisullesi värien voimaa ja sopii vaikka kotiin sisustustauluksi. Kurssilla saat perusteellisen kokonaiskuvan hyvästä värien käytöstä, sopivien värien ja tekniikoiden valitsemiseen ja työstämisen eri vaiheisiin. Kurssilla tutustumme värilähtöiseen maalaukseen esimerkkien ja tekniikoiden avulla ja löydämme sinulle sopivan tavan maalata väreillä. Saat perustaidot klassisen maalauksen värioppiin ja opit käsittelemään värejä luontevasti tyylilajistasi riippumatta. Perehdymme myös väriharmonioihin, sekä valon ja varjon väreihin luonnossa. Kurssilla sävytämme pohjia vastaväriperiaatteella ja luomme värillisiä tilavaikutelmia. Kurssi sopii hyvin myös vasta-alkajille.

​

Huomioithan, että paikkoja on rajallisesti ja ne täytetään ilmoittaumisjärjestyksessä.

Opettajana Mikko Bossa, taidemaalari MA, Lapinlahden taidekoulun rehtori YAT. Mikko on taidemaalari joka toimii pidemmälle ehtineiden maalareiden oppilasryhmän opettajana Lapinlahden taidekoulussa, Helsingin taiteilijaseuran Maalaa isosti kursseilla ja Omnialla.

Kurssilla tarvittavat materiaalit

Öljy- ja akryylimaalaus

1. Värisarja aloittelijoille tai yksittäisvärituubit, esimerkiksi Winsor & Newton merkkiset. Kysy opettajalta vinkkejä värien hankinnasta. Iso valkoinen, sinkki tai titaani. Jos akryylivärit niin mielummin guassivalkoinen! Vesiliukoiset öljyvärit tai perinteiset öljyvärit esittäviin aiheisiin. Hyviä valmiita sävyjä: paynen harmaa, magenta, seepia. Maavärit: okra, sienna, umbra, harmaat, mustat. Rajaa perusvärit (kylmä ja lämmin) itsellesi luontevimpiin väreihin, kaikkia ei tarvita! Sininen: ultramariini ja preussi. Punainen: karmiini ja kadmium. Keltainen: sitruuna ja kadmium. Öljyvärille pitää olla riittävän imevä pohja (ei muovinen kun kokeilet sormella). HUOM jos maalaat akryyliväreillä niin et voi maalata impressionismiä etkä realismiä, niihin tarvitset öljyvärit! Akryylit pohjamaalaukseen ja ei esittäviin aiheisiin.

2. Suihkepullo kankaan kostutukseen akryyleille.

3. Matta medium 1dl - 1l ( vain akryyli) jos teet värillisiä laseerauksia.

4. Färgriket Skonsam Förtunning 222 / Hajuton tärpätti (vain öljyväri) puoli litraa tai litra.

5. Pellavaöljyä (vain öljyväri), pieni desilitran lasipullo riittää tai isompi (niitä saa puoleen litraan asti.)

6. Siveltimiä on saatavilla eri laatuja. Hyvät ovat luonnonharjaksisia. Vältä akryyliharjas-siveltimiä! Halvimmat ovat kiinalaiset. Useita kokoja: pieni, keskikoko ja iso: 8 12 16.

Myös isoja rautakaupan siveltimiä!

7. Sopivia pohjia oman maun mukaan. Suosi aina kiilakehykseen pingotettuja! Ne ovat parempilaatuisia. Vinkki; kokeile sormella onko karhea - sileä? Puolikarhea on paras.

Koot kolme pohjaa: 25x28 30x35 40x45 (noin) Mieti itse mihin kokoon haluaisit maalata?

8. Paletti. Elmukelmua levylle / maalauspöydälle. Myös valmiita paletteja saatavilla taidetarvikeliikkeistä maisemamaalaukseen.

9. Lasipurkki maalinesteelle (tai litran muovipurkki vedelle akryylimaalauksessa).

10. Hidastinaine (vain akryyli) jos haluat lisätä työstöaikaa.

11. Paperia tai mielummin rättiä pensselien pyyhkimiseen vessa tai talouspaperi käy.

12. Palettiveitsi, ei pakollinen.

13. Ohuet maalauskäsineet jos on allergioita tai herkkä iho, ei pakolliset.

14. Luonnostelutarvikkeet: luonnoslehtiö tai paperia, kynä, kumi, hiili ja säämiskä.

15. Mäntysuopa harkko pensselien pesuun.

Voit myös pohjustaa kankaan itse jos maalaat klassista öljyvärimaalausta. Hyvä perusteos niille jotka haluavat perehtyä aiheeseen syvemmin: Veikko Kiljunen Taidemaalarin materiaalioppi.

​

HUOM: maalaustelineen saat koululta!

Kurssin hinta

Viikonloppukurssi pe-su 18t 140€

Tervetuloa!

HUOM: maalaustelineen saat koululta!

Ruokailu ja saapuminen

​

Lapinlahdessa on hyvät ruokailumahdollisuudet tai voit myös tuoda omat eväät. Ruokailu tapahtuu Klo 12:00 - 13:00 Lapinlahden lähteen kahvilassa tai kahvila Metsäpaahtimossa (lounas ei kuulu hintaan). Tai voit nauttia ruokahetken rannalla tai puistossa. Venetsiasta Ambience leipomosta saat viikonloppuisin Lapinlahden kuuluisaa leipää. Venetsia-rakennuksen vieressä on myös viihtyisä uimaranta. Alueella on vapaa 4h pysäköinti, mutta rajallisesti pysäköintipaikkoja joten auto kannattaa ehkä jättää Lapinlahdentielle hautausmaiden väliin jäävälle kadulle tai K-Citymarket Ruoholahden parkkihalliin. Ruoholahden metrolta pääsee kätevästi alikulkutunnelia pitkin, noin 400m Lapinlahden alueelle ja Venetsia-rakennukseen missä Lapinlahden taidekoulu sijaitsee. Ks. kartta skrollaamalla alas.

Taidetyöpajat Lapinlahdessa.jpeg
IMG_7405 (1).jpeg
E2027508-5003-4F27-B254-7272415786C7.jpeg
Anna Retulainen.jpeg

Oppilaan palaute: "Kurssi oli aivan mahtava ja tausta-ajattelu taiteen tekemiseen oli erittäin mielenkiintoinen ja sopii omaan ajattelumaailmaani myös hyvin. Sain uusia ideoita ja ennen kaikkea sain inspiraatiota maalamiseen. Lämmin kiitos siis sinulle!"

1 (3) 18.jpg
Kesäkurssi 4.jpeg